Posts

Showing posts from November 11, 2012

✿Resepi Pavlova✿

Image
Yummy.....≤^.^≥ Sedapp......

Inilah aktiviti daku sempena cuti maal hijrah semalam.. dan...daku dah hutang resepi ni lama kat memberku..., ok...ok..., ni resepi dia.

Bahan A 3 biji putih telur Setengah cawah gula castor 1 sudu makan tepung jagung 1 tea spoon cuka 1 tea spoon perasa vanilla
Bahan B Whipping Cream Non-Dairy
(sy guna brand RICH'S, halal)
Topping buah-buahan
(sy pilih buah-buahan yang masam untuk kombinasi rasa manis-lemak-masam e.g: strawberry, kiwi, roselle)
Cara-caranya:
Pastikan peralatan yang digunakan seperti mixer bowl, dan mixer berada dalam keadaan KERING,   bebas dari minyak air, habuk etc.  STEP 1: Pukul putih telur sampai meringue nak tau dah meringue ke belum, cuba terbalikkan mangkuk tu...dia tak kan terjatuh... then masukkan gula,  pukul lagi,  masukkan tepung jagung,  pukul lagi,  masukkan vanilla n cuka, dan  pukul lagi.  kesian asik kena pukul jer.... ;p
sambil pukul2 tu tadi..., panaskan oven dalam suhu 100-120 darjah celcius..
lepas dah siap pukul, masukkan adunan meringue tu da…